Minda Rasa Jiwa Chikbi

Share to obtain more…Serenity.Courage.Wisdom

REJECT ME!!! I LOVE IT……

Dalam menjalankan tugas sebagai ejen pastinya ada menemui ‘rejection’. Pelbagai rejection yang kita akan temui.

Rejection lembut.  ( cakap baik-baik dengan kita )

Rejection keras. (baling kertas ke muka kita ataupun halau kita)…(tak pernah kena ker?)

Rejection mengelak. (saya busy la…! @ I tengah meeting ni… @ I nak cepat ni @ saya dah ada banyak insurans (motor)..))

Rejection menunda. ( call saya lepas raya)

Pelbagai situasi yang diberikan bakal pelanggan dalam usaha mereka untuk tidak mahu bertemu kita. PROSPEK begitu pandai memberi rejection seolah-olah mereka telah menghadiri kelas rejection selama 4 tahun dan mempunyai IJAZAH dalam hal me’reject’ ejen.. hi hi.. betul kan?

Jangan jadikan ini alasan untuk diri sendiri untuk TAKUT menghadapi rejection. Rejection is the nature of this business. You just have to know how to handle it smartly and confidently.

Walaubagaimana bunyinya sesuatu rejection itu, ia pasti berlegar dalam 4 kategori ini saja.

NO NEED

NO HURRY

NO TRUST

NO MONEY

Tugas seorang ejen hanyalah mengenalpasti samada rejection itu adalah genuine ataupun tidak.  Dan rejection yang dikemukakan itu adalah alasan atau bantahan. Kemudian barulah dikemukakan jawapan yang sesuai untuk mengendalikan ‘rejection’ itu.

Namun, REJECTION yang sebenar-benarnya datang dari dalam diri sendiri. We give up too soon too many times. Before you give the very best in your sales presentation, you reject yourself fearing that the prospect would not like you, would not like the plan you are going to share, would not like the tone of your voice, the clolor of your skin….dan banyak lagilah rejection yang sendiri perasan ajer… ITULAH rejection terawal yang sangat perlu ditangani sebelum keluar bertemu prospect. Don’t go out and see people if you’re feeling negative. Otherwise, you’ll be wasting your very good chance to close the sales.

From my not so wide experience, if we give the very best in our presentation, ready to see the prospect, have a positive mindset, dress the best attire, smell like a breeze, love ourselves  more than anyone else and wear the most  confident and cute face we have, we’ll close the sale without any difficulties. The prospect will always ask a few things to make sure that they’re signing up for the best deal. And if we handle the question wisely, the sales will be in our safe hands.

Berikut saya kongsikan beberapa skrip jawapan untuk rejection.

NO NEEDsaya rasa buat masa sekarang ini saya tidak perlukan takaful.

– Benar cik AISYAH, ramai orang yang saya temui pun cakap macam ni. walaubagaimanapun, seperti yang cik AISYAH beritahu tadi bahawa cik AISYAH pada hari ini adalah seorang yang sihat, tiada kecacatan dan tidak mengalami sebarang penyakit kritikal, betulkan cik AISYAH? (diam..tunggu jawapan cik AISYAH)

– Jikalah pada hari ini keadaan kesihatan cik AISYAH adalah sebaliknya; iaitu cik AISYAH disahkan mengidap penyakit kritikal (nauzubillah) atau ditimpa kemalangan dan lumpuh, ADA TAK mana-mana syarikat TAKAFUL yang akan terima cik AISYAH sebagai peserta atau pelanggan? (diam dan tunggu jawapannya lagi)

– Jadi, hari ini merupakan hari yang sangat bertuah untuk cik AISYAH membuat satu komitmen yang sangat baik untuk kehidupan cik AISYAH dunia dan akhirat. Sebab itu saya katakan this is a golden opportunity for you. Kebetulan hari ini cik AISYAH is in a very good condition dan bertemu dengan saya. SAYA adalah agent yang sangat bersedia untuk memberikan servis terbaik sekiranya cik AISYAH yang ditimpa musibah. Tetapi saya selalu doakan client saya sihat sejahtera selalu. Takaful ini hanya sebagai persediaan. Perlindungan yang sebenarnya datang dari ALLAH.

Walaupun bantahannya adalah NO NEED tetapi jawapan yang diberikan ini meliputi NO TRUST dan NO HURRY.

Well, a good presentation ada semuanya sekali..and it is a process of convincing the prospect to trust you, to like you, to agree with you all the way, from the beginning until the end.

Well then, I wish you all the best in this career. Just believe in yourself more. The result will come your way. FIGHTING!!!

2 Comments

  1. hamuz

    i love it!! nice sharing..
    there’s a saying… the more knowledge you have about a subject,the better equipped you become to link daily experience to new opportunity…
    jazakillahhi khairan jaza!!!

    • chikbi

      The difference between a successful person and others is not a lack of strenght, not a lack of knowledge, but rather a lack of will. - Vince Lombardi.
      Keep it going hamuz... I know you have a strong will together with lots of imagination.. He he

Leave a comment